De gezonde school

De gezonde school

Het aantal kinderen met overgewicht, en ook het aantal volwassenen, stijgt de laatste jaren

onrustbarend o.a. als gevolg van verkeerde eetgewoonten en te weinig beweging. Overgewicht op jonge leeftijd kan grote gevolgen hebben voor nu en later. Denk aan pesten, minderwaardigheidsgevoel, niet goed kunnen meekomen met sport of bewegingsactiviteiten. Verder zijn er nog de gezondheidsrisico’s op latere leeftijd zoals diabetes, hart-en vaatziekten en een hoge bloeddruk. Kinderen brengen een groot deel van de week door op school waardoor dit een heel geschikte omgeving is om aan preventie van overgewicht te doen. Natuurlijk samen met de opvoeders! Wij willen als school graag medewerking van ouders/verzorgers aangaande het trakteren op school en de pauzes.

Samen met de MR van onze school hebben we nu een traktatie/voedingsbeleid vastgesteld. We vragen hierbij wel dringend uw begrip en ondersteuning. Uiteindelijk gaat het om de gezondheid van uw kind(eren). Het is de keuze van ouders/verzorgers wat zij hun kinderen te eten meegeven. Aan de andere kant maakt uw kind deel uit van een klas waar de school afspraken voor opstelt. Er zijn grenzen in wat kinderen dus mee mogen nemen. In het kader van de Gezonde School hebben we daarom een richtlijn opgesteld voor traktaties en het fruit eten/ overblijven (volgens de richtlijnen van het voedingscentrum).

Fruit eten

De kinderen eten elke dag een gezonde pauzehap tijdens het fruit eten. Dat is belangrijk om het vol te houden tot de middagpauze. Maar een pauzehap is niet bedoeld als hele maaltijd. Geef daarom iets mee wat niet te groot is en niet teveel calorieën bevat.

Wat vinden we dan gezond?

  • Fruit, zoals appel, peer, banaan, kiwi, druiven, meloen, pruim en mandarijn.
  • Groente, zoals worteltjes, komkommer, paprika, snoeptomaatjes en radijsjes..

Drinken

Naast dit tussendoortje kan ook een beker drinken meegebracht worden. We vragen ouders geen frisdranken, sportdranken en energydrank mee te geven omdat ze erg veel suikerbevatten.

Overblijven

Tussen de middag blijven sommige kinderen op school over. Onder begeleiding van leerkrachten worden de kinderen in de gelegenheid gebracht een lunch te nuttigen. Voor het overblijf gelden dezelfde regels qua drinken en er moet in ieder geval brood worden meegegeven. Voor de afwisseling kunt u ook krentenbollen meegeven of ontbijtkoek. Er mag geen snoep, chips of koek worden meegegeven. Na het nuttigen van de lunch spelen de kinderen nog 30 minuten buiten op het plein, onder toezicht van de buurtsportcoaches, leerkrachten, onderwijsassistenten en overblijfvrijwilligers.

Traktaties

Het is altijd fijn als uw kind weer een jaartje ouder wordt en er een feestje gevierd kan worden. Daar hoort natuurlijk een traktatie bij. Als school willen we dat feestje graag meevieren, maar we stellen wel duidelijk grenzen aan de traktaties.

  • Een gezonde traktatie stellen wij zeer op prijs.
  • Maak de traktaties niet te groot, liefst gekozen uit de schijf van vijf, zoals (versierd) vers fruit of groente.
  • Kleine porties van producten die niet te vet of te zoet zijn. Eén klein snoepje is dus prima, maar houdt u het daar dan ook bij.
  • Op de Brakken trakteren we niet op cadeautjes.

De traktatie wordt uitgedeeld en tijdens het fruit eten opgegeten (zo creëren we geen extra eetmoment). Ongezonde traktaties mogen wel uitgedeeld worden, maar worden niet op school opgegeten. Ze gaan in de tas mee naar huis. Speciale feestdagen zoals bijvoorbeeld Kerst en Sinterklaas zijn uitzonderingsdagen.

Schoolmoestuin

Naast onze school ligt een prachtige moestuin.

Een moestuin op school brengt kinderen in contact met de natuur, de aarde, de echte wereld. Want hoe plantjes groeien leer je bij voorkeur in het echt en niet uit een boekje of door een filmpje op de computer. Maar er zijn veel meer voordelen. Juist in deze tijd, waarin veel kinderen ongezond eten, geen groentes lusten en al op jonge leeftijd last krijgen van overgewicht, voedsel-allergieën en diabetes, is een schooltuin heel belangrijk. Die brengt kinderen naar buiten, in beweging, de frisse lucht in. Bovendien gaan kinderen met een moestuin vanzelf gezonder eten. Ieder kind wil zijn zelfgekweekte radijsjes, sla en tomaatjes wel proberen! 

Op het lesprogramma van de groepen 5 en 6 staat Natuur- en milieueducatie ingeroosterd. Deze educatie is gekoppeld aan allerlei activiteiten met betrekking tot de moestuin en is gericht op het leren waarderen van de natuur. Het planten van een zaadje doet kinderen beseffen hoe belangrijk het is om die natuur te beschermen; voor de groei van planten is immers schone grond en water nodig. Kinderen leren verantwoordelijk zijn omdat ze ergens voor moeten zorgen.