Klachtenregeling

Het kan helaas voorkomen dat je een klacht hebt. Wij willen daar zorgvuldig mee omgaan. Er zijn verschillende soorten klachten, betreffende:

- De schoolorganisatie
- Begeleiding/beoordeling van leerlingen
- Sancties
- Machtsmisbruik

Stappenplan van KOC de brakken bij klachten:
Stap 1
De eerste stap bij ontevredenheid is met de betreffende persoon in kwestie in gesprek te gaan.

Stap 2 Mocht u naar uw idee onvoldoende gehoor vinden, dan kunt u in eerste instantie terecht bij de directeur. Komt u er met de directeur niet aan uit, dan kunt u contact opnemen met de bestuurder. Soms kan dat niet, omdat er juist problemen zijn met deze personen. Er zijn dan onderstaande mogelijkheden.

Stap 3 A. Interne vertrouwenspersonen U of uw kind kan contact opnemen met onze interne vertrouwenspersoon. Zij zullen u, of uw kind bij een klacht adviseren over de te nemen stappen. Onze interne vertrouwenspersoon is/zijn: Danielle Michielsen en Max Dekkers.

Stap 3 B. Externe vertrouwenspersonen Als er sprake is van een ingrijpende gebeurtenis of ongewenst gedrag op school, dan is de externe vertrouwenspersoon van GGD Hart voor Brabant snel inzetbaar voor het geven van onafhankelijk advies en ondersteuning. Het kan hierbij gaan om (seksueel) grensoverschrijdend gedrag, plotseling overlijden of een andere ingrijpende gebeurtenis. Zowel kinderopvang, de basisschool als ouders en kinderen kunnen contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon via: 088 368 67 59 op maandag t/m vrijdag van 8:00 - 17:00 uur.  Het is ook mogelijk om een contactformulier in te vullen op de website van de GGD. Meer informatie, digitale brochures en het contactformulier zijn hier te vinden. Voor spoedeisende zaken - die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag - kunnen kinderopvang/ basisschool en ouders buiten kantoortijden contact opnemen met externe vertrouwenspersoon van GGD Hart voor Brabant via 088 368 68 13.

Stap 3 C.
Vertrouwensinspecteur Indien er sprake is van klachten op fysiek of psychisch gebied, dan wel seksuele intimidatie, pesten, discriminatie, agressie of geweld, dan kan desgewenst ook contact worden opgenomen met de vertrouwensinspecteur. Hij/Zij zal naar de klachten luisteren en u eventueel adviseren over de te nemen stappen. De vertrouwensinspecteur is alle werkdagen tijdens kantooruren (8.00u tot 17.00u, ook in de schoolvakanties) bereikbaar op telefoonnummer 0900 - 111 3 111.

Stap 3 D.
Mediation Bij conflicten kan iedereen die betrokken is bij het conflict mediation aanvragen. U zoekt dan samen met de andere deelnemer(s) naar een oplossing voor het conflict. U gaat daarvoor met elkaar in gesprek onder begeleiding van een onafhankelijk en neutraal persoon: de mediator. Het doel van dit gesprek is om de relatie tussen u en de andere deelnemer(s) te herstellen, zodat u samen verder kunt of de samenwerking goed kan afronden. Het is daarom vereist dat alle deelnemers willen meewerken en gezamenlijk tot een oplossing willen komen. Contactgegevens mediationdesk: Telefoonnummer 030 - 280 95 90,E-mail info@onderwijsgeschillen.nl.

Stap 3 E. Klachtencommissie Als u het idee hebt dat uw klacht door de locatie of het bestuur niet adequaat wordt afgehandeld, kunt u contact opnemen met de klachtencommissie. Voor de kinderopvang: de onafhankelijke Geschillencommissie Kinderopvang Bordewijklaan 46, 2591 XR Den Haag   Voor het basisonderwijs: de onafhankelijke Landelijke Klachten Commissie Onderwijs (LKC) gebouw Woudstede, Zwarte Woud 2, 3524 SJ Utrecht.   De betreffendecommissie onderzoekt uw klacht door hoor en wederhoor, en geeft een gemotiveerde uitspraak of de klacht wel, niet of gedeeltelijk gegrond is. Aan de uitspraak is meestal een advies voor het bestuur gekoppeld.  

Voor verdere informatie met betrekking tot de klachtenprocedure verwijzen we u naar de klachtenregeling van de stichtingen Muzerij en Nuwelijn, deze zijn te vinden op de betreffende websites.

Interne vertrouwenspersonen:
Daniëlle Michielsen
Max Dekkers